روابط عمومی

مطالبی راجع به روابط عمومی و موضوعات مرتبط
دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲ ب.ظ

ارتباطات چهره به چهره و نقش فرهنگ‌سازی در روابط عمومی


با توجه به نقش فراگیر و عمیق روابط عمومی‌ها در سازمانها، شرکتها و ... تأثیرگذاری آنها بر افکار عمومی جامعه در مقاله زیر که به وسیله فضل‌الله وطن‌خواه مدیر روابط عمومی توزیع برق استان اصفهان به نگارش درآمده است ویژگیهای ارتباطات چهره به چهره در روابط عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 با توجه به نقش فراگیر و عمیق روابط عمومی‌ها در سازمانها، شرکتها و ... تأثیرگذاری آنها بر افکار عمومی جامعه در مقاله زیر که به وسیله فضل‌الله وطن‌خواه مدیر روابط عمومی توزیع برق استان اصفهان به نگارش درآمده است ویژگیهای ارتباطات چهره به چهره در روابط عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

http://www.donya-e-eqtesad.com/upload/iblock/0b4/0b445e6dd3b4484cb92c61d3dc8799ce.jpg


ارتباطات دوسویه و چهره به چهره از دیرباز موثرترین و کارآمدترین ارتباطات بوده و مخاطب، بازخوردها و فیدبکهای پیام را به راحتی در اختیار فرستنده قرار می‌دهد بنابراین نارسائیها و نقصانهای هر پیام به سهولت آشکار می‌شود. در عصر حاضر از ارتباطات دو سویه از طریق رایانه، سایتها و شبکه‌های اینترنت استفاده کردند اما هنوز مخاطبان این مجموعه‌ها فراگیر نیست. بنابراین‌ارتباطات چهره به چهره در عصر ارتباطات الکترونیک نیز ارزش خود را حفظ کرده است. بدین ترتیب روابط عمومی علاوه بر ابزار جدید می‌تواند از ابزار قدیمی خود به خوبی استفاده کند به شرط اینکه در ارسال پیام زمان شناس بوده و مخاطبان خود را به شکل دقیق هدف‌گیری کند. از آنجا که فرهنگسازی یکی از وظایف عمده روابط عمومی است و ارتباط چهره به چهره در بخش دانش‌آموزی کاربری خاص دارد زیرا دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان آنچه که در نوجوانی و جوانی می‌آموزند اغلب در زندگی از آن استفاده خواهند کرد و به عنوان یک فرهنگ رایج خواهد شد. روابط عمومی از این ابزار از طریق معلمان و تشکیل جلسات مختلف و فراگیر پیامهای خود را می‌تواند در اختیار مدیران و معلمان قرار داده و آنان به زبان آموزگاری با مسایل مختلف آشنا کرده فرهنگسازی را با دانش‌آموزان آغاز کنند. آموزش و پرورش هنگامی که در زمینه یک موضوع مورد توجه قرار گرفت سه گروه مخاطب خاص دارد که از ارتباطات چهره به چهره برای ارسال پیام استفاده می‌کند و سعی دارد از طریق امتحان علمی و عملی و رفتاری تاثیر پیام را دریابد. اولین مخاطبان خانواده، معلمان و مربیان هستند. دومین گروه نیز دانش آموزان در مقاطع مختلف و سومین مخاطبان خانواده دانش‌آموزان هستند که از طریق انجمن اولیاء و مربیان روشهای آموزشی و تبلیغاتی به آنان ابلاغ می‌شود. بنابراین آموزش و پرورش فراگیرترین نهاد آموزشی است که از طریق‌ارتباطات چهره به چهره، آموزش جامعه را عهده‌دار و هدفمند بوده و برنامه‌های خود را دنبال می‌کند منتها از این نهاد با این گستردگی در ارتباطات و فرهنگسازی، در صنعت آب و برق کمتر استفاده شده است. تفاوت آموزش و پرورش با رسانه‌های دیگر این است که رسانه‌های همگانی کمتر فیدبکها را کنترل می‌کند اما آموزش و پرورش فیدبکها را مورد توجه می‌دهد دومین مشخصه آموزش و پرورش این است که فرهنگسازی را از پائین به بالا آغاز می‌کند و در نتیجه اینده جامعه تضمین خواهد شد. رسانه‌های همگانی بیشتر بر شرایط حال تکیه دارند. تفسیر این سخن به این معنا نیست که رسانه‌های همگانی را کنار بگذاریم و آموزش و پرورش را فقط مدنظر قرار دهیم معنی سخن ما این است که در عین حال که از رسانه‌های همگانی برای تبلیغ و فرهنگسازی استفاده می‌کنیم نهادهای آموزش را مدنظر داشته باشیم زیرا آنان از ارتباط چهره به چهره استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه به رغم بهره‌گیری از رادیو و تلویزیون و اینترنت هنوز رسانه‌های مکتوب جایگاه خود را حفظ کرده و بیش از گذشته در زندگی ما نقش آفرینند. علاوه بر آن انسان همیشه از ارتباطات چهره به چهره بهره برده است. بنابراین توسعه این نوع ارتباطات به ویژه در روابط عمومی بسیار اهمیت دارد.

از طرف دیگر آموزش و پرورش علاوه بر ارتباطات چهره به چهره از رسانه‌های مکتوب نیز استفاده می‌کند و برخی اوقات نیز از تکنولوژیهای روز و (رسانه‌های صوتی و تصویری و ارتباطات اینترنتی بهره‌مند می‌شوند) بدین ترتیب فرهنگ‌سازی را می‌توان به شکل هدفمند دنبال کرد. تجارب نشان داده فرهنگسازی در صنعت آب و برق باید در ۴ زمینه طراحی و دنبال شود. این چهار مورد شامل:

۱) ایمنی
۲) مدیریت مصرف
۳) وصول مطالبات
۴) حفاظت از تاسیسات است.
این ۴ بخش همه باید از طریق گفتگو، جزوه و بروشور مقاله‌های تحقیقی و کتب درسی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا زمینه فرهنگسازی در آینده را فراهم آورد.
 در جمعبندی باید گفت فرهنگ‌سازی از طریق آموزش و ارتباط چهره به چهره با نگاهی به آینده مبتنی بر موازین علمی است که نتیجه آن پایداری یک موضوع براساس باورهای اجتماعی خواهد بود. بدیهی است امروز آموزش و ارتباط چهره به چهره از فن‌آوری روز مانند رادیو و تلویزیون، رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های اینترنتی نیز بهره‌مند می‌شود.
منبع



نوشته شده توسط ناهید خرامین
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

روابط عمومی

مطالبی راجع به روابط عمومی و موضوعات مرتبط

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن.
روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.
روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه‌است.

بایگانی


با توجه به نقش فراگیر و عمیق روابط عمومی‌ها در سازمانها، شرکتها و ... تأثیرگذاری آنها بر افکار عمومی جامعه در مقاله زیر که به وسیله فضل‌الله وطن‌خواه مدیر روابط عمومی توزیع برق استان اصفهان به نگارش درآمده است ویژگیهای ارتباطات چهره به چهره در روابط عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 با توجه به نقش فراگیر و عمیق روابط عمومی‌ها در سازمانها، شرکتها و ... تأثیرگذاری آنها بر افکار عمومی جامعه در مقاله زیر که به وسیله فضل‌الله وطن‌خواه مدیر روابط عمومی توزیع برق استان اصفهان به نگارش درآمده است ویژگیهای ارتباطات چهره به چهره در روابط عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

http://www.donya-e-eqtesad.com/upload/iblock/0b4/0b445e6dd3b4484cb92c61d3dc8799ce.jpg


ارتباطات دوسویه و چهره به چهره از دیرباز موثرترین و کارآمدترین ارتباطات بوده و مخاطب، بازخوردها و فیدبکهای پیام را به راحتی در اختیار فرستنده قرار می‌دهد بنابراین نارسائیها و نقصانهای هر پیام به سهولت آشکار می‌شود. در عصر حاضر از ارتباطات دو سویه از طریق رایانه، سایتها و شبکه‌های اینترنت استفاده کردند اما هنوز مخاطبان این مجموعه‌ها فراگیر نیست. بنابراین‌ارتباطات چهره به چهره در عصر ارتباطات الکترونیک نیز ارزش خود را حفظ کرده است. بدین ترتیب روابط عمومی علاوه بر ابزار جدید می‌تواند از ابزار قدیمی خود به خوبی استفاده کند به شرط اینکه در ارسال پیام زمان شناس بوده و مخاطبان خود را به شکل دقیق هدف‌گیری کند. از آنجا که فرهنگسازی یکی از وظایف عمده روابط عمومی است و ارتباط چهره به چهره در بخش دانش‌آموزی کاربری خاص دارد زیرا دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان آنچه که در نوجوانی و جوانی می‌آموزند اغلب در زندگی از آن استفاده خواهند کرد و به عنوان یک فرهنگ رایج خواهد شد. روابط عمومی از این ابزار از طریق معلمان و تشکیل جلسات مختلف و فراگیر پیامهای خود را می‌تواند در اختیار مدیران و معلمان قرار داده و آنان به زبان آموزگاری با مسایل مختلف آشنا کرده فرهنگسازی را با دانش‌آموزان آغاز کنند. آموزش و پرورش هنگامی که در زمینه یک موضوع مورد توجه قرار گرفت سه گروه مخاطب خاص دارد که از ارتباطات چهره به چهره برای ارسال پیام استفاده می‌کند و سعی دارد از طریق امتحان علمی و عملی و رفتاری تاثیر پیام را دریابد. اولین مخاطبان خانواده، معلمان و مربیان هستند. دومین گروه نیز دانش آموزان در مقاطع مختلف و سومین مخاطبان خانواده دانش‌آموزان هستند که از طریق انجمن اولیاء و مربیان روشهای آموزشی و تبلیغاتی به آنان ابلاغ می‌شود. بنابراین آموزش و پرورش فراگیرترین نهاد آموزشی است که از طریق‌ارتباطات چهره به چهره، آموزش جامعه را عهده‌دار و هدفمند بوده و برنامه‌های خود را دنبال می‌کند منتها از این نهاد با این گستردگی در ارتباطات و فرهنگسازی، در صنعت آب و برق کمتر استفاده شده است. تفاوت آموزش و پرورش با رسانه‌های دیگر این است که رسانه‌های همگانی کمتر فیدبکها را کنترل می‌کند اما آموزش و پرورش فیدبکها را مورد توجه می‌دهد دومین مشخصه آموزش و پرورش این است که فرهنگسازی را از پائین به بالا آغاز می‌کند و در نتیجه اینده جامعه تضمین خواهد شد. رسانه‌های همگانی بیشتر بر شرایط حال تکیه دارند. تفسیر این سخن به این معنا نیست که رسانه‌های همگانی را کنار بگذاریم و آموزش و پرورش را فقط مدنظر قرار دهیم معنی سخن ما این است که در عین حال که از رسانه‌های همگانی برای تبلیغ و فرهنگسازی استفاده می‌کنیم نهادهای آموزش را مدنظر داشته باشیم زیرا آنان از ارتباط چهره به چهره استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه به رغم بهره‌گیری از رادیو و تلویزیون و اینترنت هنوز رسانه‌های مکتوب جایگاه خود را حفظ کرده و بیش از گذشته در زندگی ما نقش آفرینند. علاوه بر آن انسان همیشه از ارتباطات چهره به چهره بهره برده است. بنابراین توسعه این نوع ارتباطات به ویژه در روابط عمومی بسیار اهمیت دارد.

از طرف دیگر آموزش و پرورش علاوه بر ارتباطات چهره به چهره از رسانه‌های مکتوب نیز استفاده می‌کند و برخی اوقات نیز از تکنولوژیهای روز و (رسانه‌های صوتی و تصویری و ارتباطات اینترنتی بهره‌مند می‌شوند) بدین ترتیب فرهنگ‌سازی را می‌توان به شکل هدفمند دنبال کرد. تجارب نشان داده فرهنگسازی در صنعت آب و برق باید در ۴ زمینه طراحی و دنبال شود. این چهار مورد شامل:

۱) ایمنی
۲) مدیریت مصرف
۳) وصول مطالبات
۴) حفاظت از تاسیسات است.
این ۴ بخش همه باید از طریق گفتگو، جزوه و بروشور مقاله‌های تحقیقی و کتب درسی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا زمینه فرهنگسازی در آینده را فراهم آورد.
 در جمعبندی باید گفت فرهنگ‌سازی از طریق آموزش و ارتباط چهره به چهره با نگاهی به آینده مبتنی بر موازین علمی است که نتیجه آن پایداری یک موضوع براساس باورهای اجتماعی خواهد بود. بدیهی است امروز آموزش و ارتباط چهره به چهره از فن‌آوری روز مانند رادیو و تلویزیون، رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های اینترنتی نیز بهره‌مند می‌شود.
منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۶
ناهید خرامین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی