روابط عمومی

مطالبی راجع به روابط عمومی و موضوعات مرتبط
پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۰۴ ب.ظ

صنعت تبلیغات در کشورهای عربی .... تهدیدها و چالش ها

تبلیغات نقش مهمی در زندگی فرد، سازمان ها، جامعه و رسانه ها ایفا می کند و به همین دلیل است که این صنعت در همه دنیا به سرعت منتشر می شود. صنعت تبلیغات به طور پیوسته همراه با تحولات تکنولوژیکی و علمی در حوزه فن آوری رسانه ای، ارتباطاتی و اطلاعاتی پیش می رود.


http://shafaqna.com/persian/media/k2/items/cache/7265b603f612667cb039f8d6dc484e0c_XL.jpg


صنعت تبلیغات در جهان عرب

 جهان عرب به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه تبلیغات با دو جهش کمی و کیفی مواجه است. در چنین شرایطی، این سئوال مطرح می شود که: جایگاه کشورهای عربی در نقشه تبلیغات جهانی کجاست؟ این کشورها از نظر تولید تبلیغاتی، کارگردانی، هزینه ها و ساختار فعالیت تبلیغاتی، آموزشی و پژوهش های تخصصی، از منظر ادبیات، اخلاق و ارزش ها و از بعد عملی در چه رتبه ای قرار دارند؟ اگرهزینه های تبلیغاتی در جهان سالانه حدود 600 میلیارد دلار تخمین زده می شود، سهم جهان عرب از 3 میلیارد دلار یعنی حدود 0.5 درصد تجاوز نمی کند و اگر سهم هر فرد از تبلیغات حدود 300 دلار در استرالیا و در 450 دلار در امریکا ست، در همه جهان عرب این میزان برابر با دهها دلار برای یک فرد می باشد. در صحبت از تولید و صنعت تبلیغات در جهان عرب، باید کمی درنگ و اندیشه کرد، این کشورها مصرف کننده تبلیغات هستند، اما، تولید تبلیغاتی ندارند. بیشتر تبلیغاتی که در رسانه های عربی – روزنامه ها و نشریات، رادیو، تلویزیون و اینترنت - وارداتی است و تنها چیزی که در این کشورها به این کالاهای وارداتی اضافه می شود، رنگ و لعاب (جلوه) و روتوش های ساده یا دوبله است. به همین دلیل است که جهان عرب در برابر محتوای تولیدات تبلیغاتی وارداتی با چالش ورود ارزش ها و مفاهیم وارداتی بیگانه مواجه است، که با فضای بومی عربی - اسلامی آن تناسبی ندارد.

کمبود آژانس های تبلیغاتی و افراد متخصص و حرفه ای

تعداد آژانس های تبلیغاتی در جهان عرب هنوز اندک است و بیشتر آنها نیز با حرفه و صنعت تبلیغات ارتباطی ندارند و فقط به عنوان کارگزار و واسطه میان سازمان های رسانه ای و آگهی دهندگان عمل می کنند. به همین دلیل، از صنعت تبلیغات، هنرها و شیوه های تبیلغاتی فاصله بسیار دارند. از سوی دیگر، انتقادات زیادی نیز به رابطه میان آژانس های تبلیغاتی و رسانه ها مطرح می شود از جمله عدم شفافیت و حرفه ای بودن، استفاده از نفوذ و روابط شخصی و یا استفاده از اعتبارات دیگری که از اصول حرفه ای و اخلاقی به دور است. در بسیاری از کشورهای عربی، دولت بر هزینه های تبلیغاتی و هدایت آن کنترل دارد و توزیع آن به چگونگی ارتباط موسسه تبلیغاتی با حکومت بستگی دارد. در این کشورها به جای این که تبلیغات در راستای رشد و تحول و پیشرفت به کار گرفته شود، درجهت اعمال فشار و سانسور استفاده می شود. همچنین، جهان عرب در این حوزه با کمبود آژانس های تبلیغاتی و افراد متخصص و حرفه ای در زمینه تبلیغات مواجه است، حتی رشته تبلیغات در دانشکده ها و دانشگاه های معدودی تدریس می شوند و کادر حرفه ای و شایسته برای فعالیت در این زمینه آنقدر اندک است که قابل اشاره نیست. در این شرایط، ضرورت دارد که دانشکده ها و دانشگاه های عربی و بخش های ارتباط همگانی  با هدف پاسخگویی به نیاز بازار و اعطای رنگ و بوی عربی بومی به تبلیغات، فرهنگ، صنعت تبلیغات و فروش آن به تبلیغات، بازاریابی و ارتباطات بازاریابی توجه بیشتری کنند.

دیدگاه یک سویه افکار عمومی به تبلیغات

از سوی دیگر، افکار عمومی جهان عرب هنوز تبلیغات را معادل مصرف، معرفی کالا و فن آوری هایی که مشوق خرید هستند، درک می کند. این دیدگاه یک سویه مغالطه ها و ابهامات بسیاری در خود دارد. تبلیغات در زمینه های بسیاری کاربرد دارد که ضرورتا به مصرف هم ربطی ندارد. تبلیغات وسیله ای برای تغییر، تحول و توسعه مستمر است و می تواند ابزاری باشد برای تغییر رفتار و عملکرد و نه نیروی محرک برای مصرف کردن محض. تبلیغات را می توان در زمینه آموزش مصرف کننده (فرهنگ مصرف کننده) ، آموزش بهداشتی، فرهنگ محیط زیست و آموزش عبور و مرور و در حوزه های مختلف همچون کشاورزی، محیط، بهداشت ، تامین اجتماعی و امور خیریه و ... به کار گرفت.

تبلیغات نیازمند پژوهش و بررسی مستمر دانشگاهی

عدم توجه و اقبال کارشناسان غربی به تبلیغات در منطقه عربی، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که تبلیغات در کشورهای عربی به آن مبتلاست. دلیل این بی علاقگی را می توان فقدان آمار و ارقام و پژوهش های قابل اطمینان درخصوص تیراژ و تنوع نشریات، تعداد بینندگان و خوانندگان  و... دانست. بنابراین، ضروری است جهان عرب از طریق همکاری با شرکت های بین المللی متخصص و مطمئن در زمینه پژوهش های آماری به اطلاعات آماری دقیق در این حوزه دست یابد. به دیگر سخن، بازار تبلیغات در کشورهای عربی نیازمند بررسی و پژوهش است، خواه از نظر جمعیت شناسی مصرف کنندگان، فضای تبلیغاتی، تعداد رسانه ها، آمار توزیع و نشر در جامعه و یا از نظر میزان تعامل مصرف کنندگان با رسانه های تبلیغاتی و ارزش هایی که در این تبلیغات نهفته است. تبلیغات بدون پژوهش و بررسی سازمان یافته روشمند و مستمر دانشگاهی، تنها یک رفتار ماجراجویانه است که کسی از نتایج و انعکاس های آن با خبر نمی شود. با این وجود، جای پژوهش درخصوص بینندگان، خوانندگان و شنوندگان و بررسی های خوانایی تبلیغات در کشورهای عربی خالی است. در چنین فضایی، هر رسانه تبلیغاتی ادعای توزیع و انتشار بیشتری دارد، در حالی که، امکان اثبات این ادعا وجود ندارد. حتی ساعات اوج مصرف متعارف رسانه ای در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغاتی در کشورهای عربی بررسی نشده است. تبلیغات موفق آن است که بر ارقام و آمارهای دقیقی مبتنی باشد که موضوعیت، دقت و مصداق دارد. جهان عرب تنها از خلال این بحث ها و بررسی ها با فایده تبلیغات، نقاط قوت و ضعف آن آشنا می شود. بنابراین، بیش از هر چیز باید به پرورش مهارت ها و تشویق جوانان عرب در زمینه پژوهش های تبلیغاتی، بازاریابی، ارتباطات تبلیغاتی بر اساس اصول علمی این صنعت توجه شود، صنعتی که نقشی استراتژیک در رشد وتوسعه همه جانبه و در توجیه اقتصادی دارد و مصرف کننده را قادر می سازد تا در فرآیند تصمیم گیری - که هر فرد در جامعه بارها و بارها روزانه در تمام طول سال اتخاذ می کند- بر اساس اطلاعات آماری دقیق و نه حدس و تصادف به انتخاب و گزینش درست و محکم دست بزند. بر این اساس، ضروری است که به آموزش رشته تبلیغات در دانشگاه های عربی و ایجاد ساختار حرفه ای و علمی با استفاده از مهارت ها و تجربیات دیگر کشورهای جهان توجه و اهمیت بیشتری داده شود. اما اتکا به مصرف کنندگی محض و استفاده از تولیدات دیگران ، ناگزیر، به دنباله روی، از خود بیگانگی، غرب زدگی و ذوب شدن در فرهنگ دیگر کشورها و از دست دادن هویت بومی منتهی می شود.

با این وجود، همچنان، جهان عرب با پایین بودن بودجه، نبود آمارهای دقیق و فقدان پژوهش های علمی و غیبت انجمن های تبلیغاتی و اتحادیه های تخصصی و فقدان آموزش و ساختار و کادر حرفه ای در حوزه تبلیغات روبه رواست. همه این مشکلات جهان عرب را ناگزیر می کند که نگاه جدی تری به تبلیغات بیندازد و برای  پیشبرد صنعت تبلیغات در این منطقه بر اساس اصول علمی، به شیوه های علمی روی بیاورد. متخصصان و مسئولان صنعت تبلیغات در  جهان عرب باید در مسیری که پیش رو دارند، با رویکرد بومی و انتقادی تامل کنند و استراتژی ها و شیوه های پیشبرد صنعت استراتژیک تبلیغات را که نقس کلیدی در همه عرصه های زندگی فرد، سازمان ها ایفا می کند، را بازنگری کنند.

منبع



نوشته شده توسط ناهید خرامین
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

روابط عمومی

مطالبی راجع به روابط عمومی و موضوعات مرتبط

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن.
روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.
روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه‌است.

بایگانی

تبلیغات نقش مهمی در زندگی فرد، سازمان ها، جامعه و رسانه ها ایفا می کند و به همین دلیل است که این صنعت در همه دنیا به سرعت منتشر می شود. صنعت تبلیغات به طور پیوسته همراه با تحولات تکنولوژیکی و علمی در حوزه فن آوری رسانه ای، ارتباطاتی و اطلاعاتی پیش می رود.


http://shafaqna.com/persian/media/k2/items/cache/7265b603f612667cb039f8d6dc484e0c_XL.jpg


صنعت تبلیغات در جهان عرب

 جهان عرب به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه تبلیغات با دو جهش کمی و کیفی مواجه است. در چنین شرایطی، این سئوال مطرح می شود که: جایگاه کشورهای عربی در نقشه تبلیغات جهانی کجاست؟ این کشورها از نظر تولید تبلیغاتی، کارگردانی، هزینه ها و ساختار فعالیت تبلیغاتی، آموزشی و پژوهش های تخصصی، از منظر ادبیات، اخلاق و ارزش ها و از بعد عملی در چه رتبه ای قرار دارند؟ اگرهزینه های تبلیغاتی در جهان سالانه حدود 600 میلیارد دلار تخمین زده می شود، سهم جهان عرب از 3 میلیارد دلار یعنی حدود 0.5 درصد تجاوز نمی کند و اگر سهم هر فرد از تبلیغات حدود 300 دلار در استرالیا و در 450 دلار در امریکا ست، در همه جهان عرب این میزان برابر با دهها دلار برای یک فرد می باشد. در صحبت از تولید و صنعت تبلیغات در جهان عرب، باید کمی درنگ و اندیشه کرد، این کشورها مصرف کننده تبلیغات هستند، اما، تولید تبلیغاتی ندارند. بیشتر تبلیغاتی که در رسانه های عربی – روزنامه ها و نشریات، رادیو، تلویزیون و اینترنت - وارداتی است و تنها چیزی که در این کشورها به این کالاهای وارداتی اضافه می شود، رنگ و لعاب (جلوه) و روتوش های ساده یا دوبله است. به همین دلیل است که جهان عرب در برابر محتوای تولیدات تبلیغاتی وارداتی با چالش ورود ارزش ها و مفاهیم وارداتی بیگانه مواجه است، که با فضای بومی عربی - اسلامی آن تناسبی ندارد.

کمبود آژانس های تبلیغاتی و افراد متخصص و حرفه ای

تعداد آژانس های تبلیغاتی در جهان عرب هنوز اندک است و بیشتر آنها نیز با حرفه و صنعت تبلیغات ارتباطی ندارند و فقط به عنوان کارگزار و واسطه میان سازمان های رسانه ای و آگهی دهندگان عمل می کنند. به همین دلیل، از صنعت تبلیغات، هنرها و شیوه های تبیلغاتی فاصله بسیار دارند. از سوی دیگر، انتقادات زیادی نیز به رابطه میان آژانس های تبلیغاتی و رسانه ها مطرح می شود از جمله عدم شفافیت و حرفه ای بودن، استفاده از نفوذ و روابط شخصی و یا استفاده از اعتبارات دیگری که از اصول حرفه ای و اخلاقی به دور است. در بسیاری از کشورهای عربی، دولت بر هزینه های تبلیغاتی و هدایت آن کنترل دارد و توزیع آن به چگونگی ارتباط موسسه تبلیغاتی با حکومت بستگی دارد. در این کشورها به جای این که تبلیغات در راستای رشد و تحول و پیشرفت به کار گرفته شود، درجهت اعمال فشار و سانسور استفاده می شود. همچنین، جهان عرب در این حوزه با کمبود آژانس های تبلیغاتی و افراد متخصص و حرفه ای در زمینه تبلیغات مواجه است، حتی رشته تبلیغات در دانشکده ها و دانشگاه های معدودی تدریس می شوند و کادر حرفه ای و شایسته برای فعالیت در این زمینه آنقدر اندک است که قابل اشاره نیست. در این شرایط، ضرورت دارد که دانشکده ها و دانشگاه های عربی و بخش های ارتباط همگانی  با هدف پاسخگویی به نیاز بازار و اعطای رنگ و بوی عربی بومی به تبلیغات، فرهنگ، صنعت تبلیغات و فروش آن به تبلیغات، بازاریابی و ارتباطات بازاریابی توجه بیشتری کنند.

دیدگاه یک سویه افکار عمومی به تبلیغات

از سوی دیگر، افکار عمومی جهان عرب هنوز تبلیغات را معادل مصرف، معرفی کالا و فن آوری هایی که مشوق خرید هستند، درک می کند. این دیدگاه یک سویه مغالطه ها و ابهامات بسیاری در خود دارد. تبلیغات در زمینه های بسیاری کاربرد دارد که ضرورتا به مصرف هم ربطی ندارد. تبلیغات وسیله ای برای تغییر، تحول و توسعه مستمر است و می تواند ابزاری باشد برای تغییر رفتار و عملکرد و نه نیروی محرک برای مصرف کردن محض. تبلیغات را می توان در زمینه آموزش مصرف کننده (فرهنگ مصرف کننده) ، آموزش بهداشتی، فرهنگ محیط زیست و آموزش عبور و مرور و در حوزه های مختلف همچون کشاورزی، محیط، بهداشت ، تامین اجتماعی و امور خیریه و ... به کار گرفت.

تبلیغات نیازمند پژوهش و بررسی مستمر دانشگاهی

عدم توجه و اقبال کارشناسان غربی به تبلیغات در منطقه عربی، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که تبلیغات در کشورهای عربی به آن مبتلاست. دلیل این بی علاقگی را می توان فقدان آمار و ارقام و پژوهش های قابل اطمینان درخصوص تیراژ و تنوع نشریات، تعداد بینندگان و خوانندگان  و... دانست. بنابراین، ضروری است جهان عرب از طریق همکاری با شرکت های بین المللی متخصص و مطمئن در زمینه پژوهش های آماری به اطلاعات آماری دقیق در این حوزه دست یابد. به دیگر سخن، بازار تبلیغات در کشورهای عربی نیازمند بررسی و پژوهش است، خواه از نظر جمعیت شناسی مصرف کنندگان، فضای تبلیغاتی، تعداد رسانه ها، آمار توزیع و نشر در جامعه و یا از نظر میزان تعامل مصرف کنندگان با رسانه های تبلیغاتی و ارزش هایی که در این تبلیغات نهفته است. تبلیغات بدون پژوهش و بررسی سازمان یافته روشمند و مستمر دانشگاهی، تنها یک رفتار ماجراجویانه است که کسی از نتایج و انعکاس های آن با خبر نمی شود. با این وجود، جای پژوهش درخصوص بینندگان، خوانندگان و شنوندگان و بررسی های خوانایی تبلیغات در کشورهای عربی خالی است. در چنین فضایی، هر رسانه تبلیغاتی ادعای توزیع و انتشار بیشتری دارد، در حالی که، امکان اثبات این ادعا وجود ندارد. حتی ساعات اوج مصرف متعارف رسانه ای در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغاتی در کشورهای عربی بررسی نشده است. تبلیغات موفق آن است که بر ارقام و آمارهای دقیقی مبتنی باشد که موضوعیت، دقت و مصداق دارد. جهان عرب تنها از خلال این بحث ها و بررسی ها با فایده تبلیغات، نقاط قوت و ضعف آن آشنا می شود. بنابراین، بیش از هر چیز باید به پرورش مهارت ها و تشویق جوانان عرب در زمینه پژوهش های تبلیغاتی، بازاریابی، ارتباطات تبلیغاتی بر اساس اصول علمی این صنعت توجه شود، صنعتی که نقشی استراتژیک در رشد وتوسعه همه جانبه و در توجیه اقتصادی دارد و مصرف کننده را قادر می سازد تا در فرآیند تصمیم گیری - که هر فرد در جامعه بارها و بارها روزانه در تمام طول سال اتخاذ می کند- بر اساس اطلاعات آماری دقیق و نه حدس و تصادف به انتخاب و گزینش درست و محکم دست بزند. بر این اساس، ضروری است که به آموزش رشته تبلیغات در دانشگاه های عربی و ایجاد ساختار حرفه ای و علمی با استفاده از مهارت ها و تجربیات دیگر کشورهای جهان توجه و اهمیت بیشتری داده شود. اما اتکا به مصرف کنندگی محض و استفاده از تولیدات دیگران ، ناگزیر، به دنباله روی، از خود بیگانگی، غرب زدگی و ذوب شدن در فرهنگ دیگر کشورها و از دست دادن هویت بومی منتهی می شود.

با این وجود، همچنان، جهان عرب با پایین بودن بودجه، نبود آمارهای دقیق و فقدان پژوهش های علمی و غیبت انجمن های تبلیغاتی و اتحادیه های تخصصی و فقدان آموزش و ساختار و کادر حرفه ای در حوزه تبلیغات روبه رواست. همه این مشکلات جهان عرب را ناگزیر می کند که نگاه جدی تری به تبلیغات بیندازد و برای  پیشبرد صنعت تبلیغات در این منطقه بر اساس اصول علمی، به شیوه های علمی روی بیاورد. متخصصان و مسئولان صنعت تبلیغات در  جهان عرب باید در مسیری که پیش رو دارند، با رویکرد بومی و انتقادی تامل کنند و استراتژی ها و شیوه های پیشبرد صنعت استراتژیک تبلیغات را که نقس کلیدی در همه عرصه های زندگی فرد، سازمان ها ایفا می کند، را بازنگری کنند.

منبع

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۰
ناهید خرامین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی