روابط عمومی در یک نگاه
سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹ ق.ظ
روابط عمومی فعالیتی است ممتد ، مداوم و طرحریزی شده که از طریق
آن ، افراد و سازمانها میکوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها
سروکار دارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد
نقش مغز متفکر ، قلب تپنده ، دست اجراء ، پای پیشرفت ، گوش شنوا ، چشم بینا
و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا میکند.
امروزه در سازمانها و ادارات، روابط عمومی به عنوان یک اصل اساسی در مدیریت پذیرفته شده است. این ارتباط که از آن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی از مهمترین و با ارزشترین عوامل موثر در سرنوشت هر سازمان محسوب می گردد. امروزه نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر کسی پوشیده نیست، در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقص مغز متفکر، قلب تپنده، دست اجرا، پای پیشرفت، گوش شنوا، چسم بینا و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا می کند و می کوشدتا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سر و کار دارند، بدست آورد. روابط عمومی امروزه نقشهای گوناگونی را در جایگاههای متفاوت و شرایط متمایز از یکدیگر ایفا می کند. اما دو نقش قابل تفکیک آن در درون و برون سازمان از میان سایر نقشها نمایانتر و برجسته تر می باشد. روابط عمومی فنی است که بوسیله آن می توان امکانات و شرایط محیط بیرونی را شناسایی کرده و آن را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن بدرستی برقرار نماید. شایان ذکر است متخصصان روابط عمومی که نقش هماهنگ کننده دورن سازمان و ارتباط سازمان با بیرون را ایفا می کنند باید از دانش مهارت های ارتباطی، روان شناسی، روان شناسی جامعه، جامعه شناسی، سیاست، اقتصاد، اصول مدیریت و علم اخلاق برخوردار باشند تا بتوانند از جایگاه ویژه خود بر عواملی چون تشخیص بازار جدید، شناخت تولیدات جدید و روشهای نوین به طور کامل مشرف شوند تا هنگامی که سازمان در معرض هجوم مشکلات قرار می گیرد بتوانند وضعیت فعلی را حفظ نموده و برای جلوگیری از انزوای اجرایی که دیر یا زود متوجه هر سازمانی است با شناسایی نقاط قوت و ضعف محیط پیرامون و سازمان مربوطه، کمک شایانی نمایند.
شرح وظایف روابط عمومی
- تهیه و تنظیم اخبار و گزارش در زمینه اهداف، فعالیتها و پروژه های در دست انجام و انجام یافته شرکت
- برقراری ارتباط با رسانه های گروهی جهت انعکاس اخبار شرکت
- تهیه و تدوین بیانیه ها، اطلاعیه ها و پیامهای شرکت و ترتیب نشر و انعکاس آن در رسانه های گروهی
- انتشار نشریه پیک برق خوزستان
- برپایی نمایشگاه و شرکت در نمایشگاههای استانی و کشوری
- بررسی مطالب مطروحه در رسانه های گروهی و مجامع عمومی در رابطه با فعالیتهای شرکت بمنظور اطلاع، انعماس و پاسخگویی لازم
- نظارت بر کلیه امور انتشاراتی در شرکت
- برگزاری مراسم جشن و اعیاد ملی و مذهبی و مراسم سوگواری ائمه اطهار
- بررسی دیدگاهها و سنجش افکار عمومی در رابطه با فعالیتهای شرکت بمنظور اتخاذ روشهای مطلوب
- انجام کلیه فعالیتهای فرهنگی و تبلیغاتی شرکت
- مشارکت و برنامه ریزی جهت برگزاری نمایشگاهها، سخنرانیها و همایشها
- برگزاری ملاقات مردمی مدیرعامل شرکت
- انتشار بریده جراید
- برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و مصاحبه مطبوعاتی مسئولان شرکت با رسانه های گروهی
- برگزاری اردوهآی فرهنگی و تفریحی ویژه کارکنان و فرزندان آنها
- تهیه عکس، فیلم از فعالیتهای انجام شده و در حال انجام شرکت و ایجاد آرشیو
۹۴/۰۷/۲۱