7 مهارت که مدیران روابطعمومی باید در سالهای آینده برخوردار باشند
پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵ ب.ظ
رهبران آینده روابطعمومی باید بتوانند چشمانداز آینده خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. یک چشم مدیران روابطعمومیِ سالهای آینده باید مانند میکروسکوپ باشد و یک چشم دیگر آن ها بسان تلسکوپ. یعنی با یک چشم ببینند که اکنون کجا هستند و چه میکنند، و با چشم دیگر، آینده را ببینند و حواسشان به این باشد که در آینده چه تکنولوژی جدیدی در حال آمدن است و گرایشهای آینده مخاطبان شامل چه مواردی است.
دانش و مهارتهایی که رهبران و مدیران روابط عمومی سازمانها و شرکتها باید در آنها تسلط کامل داشته باشند، مدام در حال تغییر است. اگر میخواهید در سالهای آینده همچنان یک مدیر موفق روابطعمومی باقی بمانید، لازم است تا در 7 مهارت زیر بدرخشید.
سریع بودن:
با آن که سرعت زندگی و امور حرفهای در سالهای اخیر افزایش یافته است اما
پیشبینی میشود که در سالهای آتی، سرعت امور سازمانی همچنان روند صعودی
داشته باشد. این سرعت، به طور همزمان هم فرصتساز است و هم ریسکزا.
اشتباهات، در کسری از ثانیه اتفاق میافتند اما آیا جبران کردن آنها هم
همین مقدار زمان میبرد؟ دسترسی به اطلاعات، تحلیل آنها و در نهایت،
تصمیمگیری باید در حداقل زمان ممکن صورت گیرد. فشردگی در آینده بیشتر
خواهد شد و درست به همین دلیل، مدیران روابط عمومی باید سریعتر و
مؤثرتر ظاهر شوند تا بتوانند به نتایج بزرگتری دست یابند. ارتباطات، در
حال منطبق شدن بر «زمان واقعی» یا (Real time ) است. رسانههای اجتماعی، در حال تغییر دادن قواعد تجاری، سازمانی و ارتباطی اند.
بر همین مبنا، در سالهای آتی، ضمن سریع بودن، باید راهبرد هم داشت. یعنی ضروری است که تهیه و اجرای راهبرد، در حداقل زمان ممکن صورت گیرد. زیرا سریعِ بیبرنامه بودن هم طبیعتاً به شکست میانجامد. بنابراین، در سالهای آینده افرادی باید سکان رهبری ارتباطات سازمانها را به دست گیرند که دقت و اعتبار سازمان متبوع خود را با سرعت بیشتری به دست آورند. رهبران توانمندی که در سالهای دشوارتر و پیچیدهتر آینده، متکی به آموختن از اشتباهات خود نباشند.
انعطافپذیر بودن:
انعطافپذیری همواره یکی از مشخصههای رهبری و همچنین مدیریت خوب در
سازمانها بوده است. اما در آیندهی سریعتری که با آن روبرو هستیم، اهمیت
این مهارت دو چندان خواهد بود. در سالهای پیش رو، فشار تجارت افزایش خواهد
یافت و مخاطبان، خواستار دستیابی فوریتر به رضایت هستند. بیدرنگ راضی
کردن مخاطبان و مشتریان، انعطافپذیری بیشتری میطلبد. مدیران آتی
روابطعمومی باید بدانند که تغییر، همواره در حال وقوع است و بنابراین باید
قدمهایی را بردارند (گاهی برخلاف میل باطنی خودشان) تا سازمان متبوع خود
را همچنان در پیوند با عموم نگاه دارند. در آینده، دیر انعطاف به خرج دادن،
خسارتهای بیشتری را متوجه ما خواهد کرد.
برجسته نشان داده شدن: در سالهای آینده و حتی همین
امروز، توجه مردم به تبار، شجرهنامه و خاستگاه شرکتها و سازمانها در حال
کاهش است . برعکس، آنچه مردم را بیشتر جذب خواهد کرد، ایدههای نو است. مدیرانی
در آینده موفق خواهند بود که با کمک ایدههای روابطعمومی و بازاریابی- که
دیگر مرزی میانشان در جهان امروز وجود ندارد و یا دست کم بسیار کمرنگ شده
است- برجستهسازی کنند. اهمیت «نام» برای مردم در حال کاهش است.
اگر ایده هایتان را برجسته ساخته و بتوانید آنها را اجرایی کنید،
میتوانید به مزایای خوبی دست یابید. در سال 2016، فعالان ارتباطات
بازاریابی باید برجسته دیده شوند. برای این کار، باید خلاق باشند و فراوان
بیاندیشند.
پذیرنده بودن:
مدیران ارشد ارتباطات سازمانها در سالهای آتی نه تنها نیاز دارند که با
تازه های فناوری آشنا بوده و در آن ها به روز باشند، بلکه باید کمال
استفاده را از آنها به عمل آورند. آمیختن و یکپارچهسازی اصول
روابطعمومی و ارتباطات سازمانی با روشهای نوین فناوری، اهمیتی حیاتی در
سالهای آتی خواهد داشت. برای رهبری ارتباط، باید «مجهز» بود.
بسیاری هستند که ابزار دارند اما فقط یکی. بسیاری از افراد هستند که در
ارتباطات چهره به چهره در دنیای واقعی فوقالعادهاند اما در ارتباطگیری
با چهرههای دنیای مجازی، ناتوان یا کمتوانند. دلیل این امر این است که
روح پذیرنده برای در آغوش کشیدن فرصتهای جدید ناشی از ابزارهای به روز
ندارند. موفقت در آینده هر چه بیشتر حاصل امتزاج اندیشه و فناوری است.
ذهنیت جهانی داشتن:
اکنون بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ بشر، امکان و فرصت برای رهبران و
مدیران ارتباطات سازمانهای محلی فراهم است تا بتوانند به طور واقعی و جدی،
دیدگاهی جهانی داشته و به جذب مخاطب و مشتری از نقاط مختلف جهان مبادرت
ورزند. «کوچکتر شدن جهان»، موضوعی است که در آینده با شتابی افزونتر
ادامه خواهد داشت. جهان، جهانیتر خواهد شد و در دو سه سال آینده،
مهارتهای همکاری و تأثیرگذاری بر مخاطبان جهانی اهمیت بیشتری خواهند یافت.
حتی در ارتباطات درون سازمانی هم، این امر قابل مشاهده خواهد بود.
سازمانهای سنتی، بر پایه سلسله مراتب و فرمان استوار بودند اما امروز و
فردا، رویکرد همکاری و تشریک پیش گرفته خواهد شد. در نتیجهی کوچک شدن
جهان، برندها و پیامها مرزهای جغرافیایی را درمینوردند و به این ترتیب،
به واقع جهانی میشوند. جهانیشدن ذائقه و رویکرد فکری و احساسی، مخاطبان
محلی را هم دستخوش تغییر میکند. به همین دلیل، به واسطه تلاش برای شناخت
تحولات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تجاری و همینطور سبک زندگی در سطح جهان،
رصد کردن تغییر ذائقه مخاطبان محلی را نیز باید در دستور کار قرار داد.
باید دانست که سیر تکاملِ تجاریِ روابط عمومی همچنان ادامه دارد.
آینده نگری: رهبران
آینده روابطعمومی باید بتوانند چشمانداز آینده خود را با مخاطبان خود به
اشتراک بگذارند. یک چشم مدیران روابطعمومیِ سالهای آینده باید مانند
میکروسکوپ باشد و یک چشم دیگر آن ها بسان تلسکوپ. یعنی با یک چشم ببینند که
اکنون کجا هستند و چه میکنند، و با چشم دیگر، آینده را ببینند و حواسشان
به این باشد که در آینده چه تکنولوژی جدیدی در حال آمدن است و گرایشهای
آینده مخاطبان شامل چه مواردی است. مدیران آینده باید بتوانند آینده را به درستی پیشبینی کنند تا آنچه را که قرار است ظهور یابد پیش از رقبا از آن خود کنند.
رشد شخصی:
همه موارد فوقالاشاره یک موضوع مهم را به ما گوشزد میکنند. این که
رهبران آینده ارتباطات سازمانها و شرکتها- اگر میخواهند افرادی موفق
باشند و سازمان متبوع خود را بهپیش برانند- باید از ضرورت یادگیری مداوم
آگاه باشند و به آن عمل کنند. یادگیری یک مدیر و یک رهبر، پایانی ندارد.
قدرتمند نگاه داشتن دیدگاه، شخصیت فردی و حرفه ای و همچنین، روزآمد نگاه
داشتن آنها منوط به اندیشهورز بودن و فرصتشناس بودن است. امری که تنها
در یک صورت محقق میشود: یادگیری مداوم. رهبران، تاریخ را در لحظه اکنون
میسازند. برخی، این «لحظه» ها را از دست میدهند و در نهایت میبازند. یکی
از دلایل این باخت، وادادگی در برابر تغییراتی است که روی می دهد. پس برای
یک مدیر موفق بودن در سال های آینده، چاره ای جز رشد شخصی نیست.
منبع
۹۴/۱۰/۱۰