چالشها و مشکلات روابط عمومی الکترونیک
يكشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۰ ب.ظ
روابط عمومی الکترونیک نقش مهمی در جهت ارائهٔ اطلاعات و خدمات کیفی در یک
جامعه اطلاعاتی به مخاطبان دارد، لکن تحقق این نوع از روابط عمومی با
مشکلات چندی روبروست.
۱) یکی از چالشهای اساسی روابط عمومی الکترونیک، عدم دسترسی یکسان همگان و
شهروندان و مخاطبان به اینترنت و نداشتن قدرت خرید کامپیوتر و هزینههای
نسبتاً زیاد اینترنت و خط تلفن است. این مشکل یکی از چالشهای اساسی امروز
جامعهٔ جهانی نیز هست که با عدم تعادل کمی و کیفی در ورود و دستیابی همهٔ
جوامع به استانداردهای لازم برای جامعهٔ اطلاعاتی است. این مسأله باعث
ایجاد مسألهای بنام شکاف دیجیتالی شده است.
با وجود اینکه ضریب نفوذ اینترنت و رایانه در جهان با سرعت در حال افزایش
است، اما حتی در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز نمیتوان گفت که همهٔ مردم به
شبکهٔ جهانی اینترنت دسترسی دارند، و یا برای استفاده از آن از مهارت کافی
برخوردارند.
۲) یکی دیگر از موانع موجود برای تحقق روابط عمومی الکترونیک، مقاومت
کارگزاران روابط عمومی است. کارکنان روابط عمومی اکنون با نسل دیجیتال
برخورد دارند و عدم تخصص آنها به فن کار با رایانه، آشنایی نداشتن با
اینترنت و مهمتر عدم تسلط به یک زبان خارجی از مهمترین دلایل مقاومت آنها
محسوب میشود. همچنین آنان فکر میکنند که با فراگیر شدن دنیای دیجیتالی
در روابط عمومیها کار خود را از دست میدهند. برای حل این مسأله، اکنون در
روابط عمومیهای دنیا این تصمیم اعمال میشود که هیچ کارمندی حذف نخواهد
شد و کارمند جدید نیز به سیستم اضافه نمیشود. بدین ترتیب فرصت کافی برای
آموزش و هماهنگ ساختن نیروها با شرایط و امکانات جدید فراهم میشود و
مقاومت منفی کارکنان از بین میرود.
۳) در کشورهایی نظیر ایران، مانع بزرگتری در راه ایجاد فراگیری خدمات
الکترونیکی وجود دارد که به طور خلاصه آن را «زیرساختهای مخابراتی»
میتوان نامید. ایجاد شبکههای مطمئن و پرظرفیت ارتباطی و مخابراتی در
سراسر کشور شرط لازم تحقق دولت و تجارت و روابط عمومی الکترونیکی است.(۱)
۴) فقدان نیروی فنی آموزش دیده یکی دیگر از چالشهای پیش روی دولت
الکترونیک است. درکنار نرمافزار و سختافزار مورد نیاز برای اجرای پروژه،
نرمافزاری «کلیدیترین عنصر" فنی است و نیروی آموزش دیده در فناوری
اطلاعات نیز به میزان کافی وجود ندارد.(۲)
۵) عدم شناخت کافی مدیران سازمان از مفاهیم مربوط به جامعه اطلاعاتی و
روابط عمومی دیجیتالی، ضرورت حرکت به این سمت و سو کارکردهای آن و نیز
امکانات و ابزار مورد نیاز یکی از مشکلات فراروی تحقق روابط عمومی دیجیتال
است.
۶) فرهنگ و ذهنیت مردم سنتی است که میبایست این فرهنگ و ذهنیت متناسب با
شرایط جامعهٔ اطلاعاتی تغییر یابد که البته تغییر آن هزینهٔ زیادی در پی
خواهد داشت.
۷) امنیت در روابط عمومی دیجیتال دچار مشکل است و از آنجا که عمده
فعالیتهای روابط عمومی دیجیتال ارائهٔ اطلاعات و خدمات مورد نیاز از طریق
نیاز فناوریهای نوین ارتباطی هزینه اینترنت است میبایست جهت جلوگیری از
مخدوش شدن و سود استفاده از اطلاعات تدابیر لازم اندیشیده شود.(۳)
روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی باید با به کار گرفتن فنآوریهای جدید
ارتباطی و سیستمهای نوین اطلاعرسانی، خدمات مورد نیاز مخاطبین را به سرعت
ارائه دهد. روابط عمومی با چنین ویژگی زمانی تحقق می یابد که بتواند تمام
خدمات یک سازمان را تنها با اتصال و پایگاههای اطلاعاتی آن نهاد انجام داد.
بنابراین به دلیل افزایش حجم اطلاعات مورد تقاضا، افزایش خدمات، تقویت
روند شکلگیری رسانههای تعاملی، توسعه روزنامهنگاری الکترونی، ویژگیهای
جدید بازار، استفاده از مخابرات در تجارت، رشد و شکلگیری موسسات مشاور،
ویژگیهای جدید مخاطب (مخاطب به دنبال اطلاعات میرود)، دولت الکترونیک،
ارائهٔ کلید خدمت بدون حضور ارباب رجوع، حذف کاغذ، اقتصاد الکترونیک،
بانکداری الکترونیک، رسانههای الکترونیک، ارتباطات راه دور، تجارت
الکترونیک باید به سمت روابط عمومی متناسب با جامعهٔ اطلاعاتی حرکت کنیم و
یکی از ابزارهای مهم تبدیل روابط عمومی سنتی به دیجیتالی توجه به پارادایم
جدید مدیریتی ناشی از فنآوری جدید اطلاعات و انفورماتیک و ابزارهای جدید
ارتباطی است.
۹۴/۰۹/۰۱