مدیریت راهبردی و روابط عمومی:
سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۵۲ ب.ظ
مدیریت راهبردی عبارت است از فرایندی که از طریق آن سازمان ها ، محیط های داخلی و خارجی خود را شناسایی کرده و درصدد شناخت عمیق آنها بر می آیند . علاوه بر آن مسیر راهبردی خود را پایه گذاری کرده و دست به خلق استراتژی هایی می زنند تا با به کارگیری آنها به اهداف تعیین شده سازمان برسند .
همچنین مدیریت راهبردی ، علم و هنر تدوین ، اجرا و ارزیابی تصمیم های چندگانه ای است که سازمان را به هدف های بلندمدت خود می رساند . بنابراین نقش و جایگاه مدیریت در روابط عمومی به مثابه اعمال مدیریت در مدیریت است بدین معنا که از یک طرف موضوع برنامه ریزی مدیریت در روابط عمومی مدنظر قرار می گیرد و از طرف دیگر خود در روابط عمومی و فعالیت های آن به عنوان یک وظیفه مدیریتی مطرح است . پس مدیریت راهبردی در روابط عمومی دارای سه مرحله است :
1. تدوین استراتژی
2. اجرای استراتژی
3. ارزیابی استراتژی
در مرحله تدوین استراتژی برای روابط عمومی لازم است به عوامل زیر توجه شود :
الف) شناخت ، تحلیل و ارزیابی نقاط قوت روابط عمومی
ب) شناخت ، تحلیل و ارزیابی نقاط ضعف روابط عمومی
ج) شناخت ، تحلیل و ارزیابی فرصت های مهیا شده برای روابط عمومی
د) شناخت ، تحلیل و ارزیابی تهدیدات خارجی موجود برای روابط عمومی
دومین مرحله در این رویکرد اجرا است . بنابراین اجرای استراتژی ها ایجاب می کند که روابط عمومی سازمان ، هدف های سالانه را در نظر بگیرد ، سیاست ها را تعیین کند ، در کارکنان نسبت به فعالیت های خود انگیزه ایجاد می کند و منابع را به گونه ای تخصیص دهد که استراتژی های تعیین شده روابط عمومی به اجرا در آید . اغلب اجرای استراتژی ها را در مرحله عملی مدیریت راهبردی می نامند .
مرحله سوم مدیریت استراتژیک ، ارزیابی است . مدیران باید بدانند تصمیمات آنها چه زمانی کارساز واقع نمی شود . همه استراتژی ها در آینده دستخوش تغییرات می شوند ، زیرا عوامل درون و برون سازمانی به صورت دایم در حال تغییر هستند ، لذا برای ارزیابی استراتژی ها سه فعالیت عمده به شرح زیر انجام می شود :
1. بررسی عوامل درون و برون سازمانی که پایه و اساس استراتژی های کنونی قرار گرفته اند .
2. محاسبه عملکردها
3. اقدامات اصلاحی
بنابراین ، تصمیم گیری و امکان چاره اندیشی منطقی به خصوص در مواقع بحرانی و مسایل جدی ، همواره به عنوان یکی از مهارت های برتر مدیران شمرده می شود . از این رو مدیرانی که بهترین و عملی ترین تصمیم ها را در زمان مناسب می گیرند و نتیجه مطلوبی از آن به دست می آورند ، به عنوان افرادی موفق شناخته شده و بهتر خواهند توانست نتایج مثبت خود را آشکار نمایند .
منبع
۹۴/۱۰/۰۸