حرکت جوامع به سمت "روابط عمومی همراه "
يكشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ
مدیر روابط عمومی شرکت سهامی مخابرات ایران با بیان اینکه شاخصه های تلفن همراه، جوامع را به سادگی به سمت «روابط عمومی همراه» میبرد، گفت: تعداد مشترکان تلفن همراه جهان به عدد 4 میلیارد نزدیک شده است.به گزارش خبرگزاری فارس، داوود زارعیان در مقاله خود با عنوان «روابط عمومی همراه» که در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک قرائت کرد، با ارائه آماری در خصوص استفاده از تکنولوژیهای تلفن همراه در دنیا اظهار داشت: در بهار سال 1390 تعداد مشترکان تلفن همراه در دنیا به مرز 4 میلیارد نفر رسید؛ سرعت واگذاری سیمکارت در جهان به حدی است که تا سال میلادی 2015 تعداد تلفنهای همراه، از کل جمعیت جهان بیشتر میشود.
وی افزود: برخی شرکتها نسل چهارم و پنجم تلفن همراه را آزمایش کردهاند و سرعت دیتا یا اینترنت در این نسل بالای 60 مگابیت بر ثانیه است.
* ارسال 200 هزار پیامک در هر ثانیه در جهان
زارعیان ادامه داد: در همین حال آژانس مخابرات سازمان ملل اعلام کرد ارسال پیامک در 3 سال گذشته، 3 برابر شده است و تقریباً 200 هزار پیامک در هر ثانیه در جهان ارسال میشود؛ در سال 2008 میلادی یک تریلیون و 800 میلیارد پیامک توسط مردم ملل مختلف ارسال شد؛ این تعداد پیامک در سال 2010 به حدود 7 تریلیون رسید.
* ارسال یک میلیارد و 600 میلیون پیامک در نوروز 90
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اپراتورهای تلفن همراه بابت ارسال پیامک توسط کاربران در هر ثانیه 14 هزار دلار و در هر دقیقه 812 هزار دلار درآمد کسب میکنند، گفت: در نوروز سال 1390 مردم ایران یک میلیارد و 600 میلیون پیامک ارسال کردند؛ این پیامکها عموماً تبریک سال نو بودهاند و اگر سازمانها تعطیل نبود، این تعداد به 5/2 میلیارد میرسید.
* ارسال 400 میلیارد MMS در سال 2010
وی تصریح کرد: هرچند MMS هنوز فراگیر نشده است، امّا ارسال بیش از 400 میلیارد MMS در سال 2010، نشان از توسعه سریع این خدمت در جهان دارد. تعداد افرادی که از اینترنتِ همراه استفاده میکنند بین 450 تا 600 میلیون مشترک برآورد شده است؛ تلفن همراه، حتی زمانی که یک وسیله ارتباطی متصل به شبکه مخابراتی نیست، کاربردهای فراوانی پیدا کرده است نظیر رادیو، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، ضبط صوت، مترجم، دفترچه تلفن، لپتاپ، ماشین حساب، Gis، GPS، بلوتوث و ابزاری که قابلیت قابل نصب انواع نرمافزارهای صوتی و تصویری و ... را داراست.
* تلفن همراه؛ یک رسانه قوی در اختیار روابط عمومیها
زارعیان با بیان اینکه تلفن همراه امروز یک رسانه قوی در اختیار روابط عمومیهاست و کافیست روابط عمومی بداند چگونه از این ابزار ارتباطی استفاده کند، تلفنهمراه را یک رسانه دانست و گفت: همراه؛ همراهِ همیشگی مخاطبان و روابطعمومیهاست و فرستنده و گیرنده هر زمان اراده کنند میتوانند این وسیله ارتباطی را در جهت اهداف خود مورد استفاده قرار دهند.
استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 90 گفت: شعار اصلی مایکروسافت «یک کامپیوتر بر روی هر میز و در هر خانه» بود که در آغاز تا حدودی تخیلی محسوب میشد ولی با رویکرد نظام فراگیر کامپیوتری، این شعار تبدیل به «یک کامپیوتر در هر جیب» شده است. مأموریت اولیه شرکت مایکروسافت دیگر پاسخگوی «فضای ارتباطی» کنونی نیست، بنابراین مایکروسافت مأموریت اصلی خود را به تقویت فضای ارتباطی تغییر داد. این رویکرد جدید توسعه نرمافزارهای فراگیر در هر زمان و مکان و بـا هر وسیلهای است.
زارعیان ادامه داد: اگر بـه این شعار و تحولات بعدی توجه کنیم، میتوان گفت زمینهساز «دولت تلفنهمراه» یا «روابطعمومی همراه» شرکت مایکروسافت بوده است.
* شاخصهای تلفن همراه جوامع را به سمت "روابط عمومی همراه " میبرد
مدیر روابط عمومی شرکت سهامی مخابرات ایران با بیان شاخصهای تلفن همراه که جوامع را به سادگی به سمت «روابطعمومی همراه» میبرد، خاطرنشان کرد: تعداد مشترکان تلفن همراه به عدد 4 میلیارد نزدیک شده است. تا پایان سال 2011 همه مردمان بــالای پنج ســال میتوانند یک یا دو سیمکارت داشته باشند؛ سرویسهای ارزشافزوده تلفنهمراه از 35 خدمت فراتر رفته است، این سرویسها همه 4 مقوله مالی، اداری، اطلاعاتی و تفریح و سرگرمی را پوشش میدهند.
وی افزود: نرمافزارهای تولید شده تلفنهمراه، کاربرد خدمات را سادهتر کرده است؛ اخیراً شرکت نوکیا گوشیهایی تولید کرده است که به صورت کلامی به کاربر سرویس میدهد. به عنوان مثال، مشترک تلفن همراه میتواند به «گوشی» خود بگوید: برو به سایت؛ یا بگوید، برو به سامانه پرداخت بانکی؛ پوشش تلفنهمراه فراگیر شده است به نحوی که در همه شهرها، روستاها و جادهها قابل استفاده است.
زارعیان تصریح کرد: هزینه دریافت بسیاری از اطلاعات برای مشترکان صفر است لذا هر مشترک به عنوان گیرنده اطلاعات هر روز تمایل خود را به دریافت اطلاعات جدید نشان میدهد.
وی در ادامه با بیان اینکه این ویژگیها و تحولات آتی «روابطعمومی تلفن همراه» هم یک بازتعریف از روابطعمومی و هم یک ابزار ارتباطی در خدمت روابطعمومی است، گفت: بازتعریف از روابطعمومی از آن جهت است که تلفن همراه امکان ارتباط با تکتک مشتریان و مخاطبان را فراهم کرده است یعنی فرستنده میتواند نیاز تکتک مــخاطبان را شناسایی و برای آنان پیام مناسب ارســال کند.
* حرکت روابط عمومیها به سمت فردگرا شدن
زارعیان افزود: روابطعمـومــی «جمعگرا»ی گذشته میتواند به روابطعمومی فردگرا تبدیل شود. این اتفاق یک ایده جدید نیست، بلکه یک واقعیت است که امروز در بسیاری از روابطعمومیها اجرا شده است؛ روابط عمومی باید جامعه هدف را بشناسد، پیام را طراحی و به سادگی برای مخاطب ارسال کند. در این شرایط، بازخوردها آنی و تفکیک شده است؛ ارزیابی هم ساده و قابل فهم است و میتوان در همان لحظه با تغییر، اصلاح و توقف پیام، مخاطب را از اهمیت بازخوردش آگاه کرد بنابراین فردی شدن روابط عمومی، نوعی انطباق با تغییرات فرهنگی جدید محسوب میشود.
استاد پیشگام روابطعمومی الکترونیک در سال جاری، تلفن همراه را یک «رسانه» در اختیار روابطعمومی عنوان کرد و اظهار داشت: روابطعمومیها میتوانند پیامهای خود را از طریق این رسانه به شیوههای مختلف به مخاطبان برسانند؛ روابط عمومیهای امروزی صاحب رسانه شدهاند و در هـر زمان میتوانند اخبار خود را منتشر کنند.
وی خدمات ارتباطات موبایل- روابطعمومی تلفنهمراه را به این صورت تقسیمبندی کرد؛ خدمات چندرسانهای شامل دریافت فایلهای صوتی، تصویری و نوشتاری، خدمات افکارسنجی شامل افکارسنجی در خصوص مسائل سازمانی، سیاسی و اقتصادی، خدمات رسانهای شامل ارسال اخبار و گزارشها به مخاطبان، خدمات تبلیغاتی شرکتهای تولیدی، سازمانهای دولتی و خصوصی و افراد مختلف سیاسی و ورزشی، انواع سرگرمیها شامل مسابقات، بازیها و اطلاعرسانی با تکنیکهای سرگرم کننده، اطلاعرسانی شامل همه نوع اعلامها مثل اعلامهای دولتی، اعلامهای چسبیده به جغرافیا از طریق سیستم GPS و GIS که امکان تعامل موبایلی جغرافیایی را فراهم میسازد.
* ارسال پیامهای مکرر و کممحتوا؛ آسیب روابط عمومی تلفن همراه
زارعیان با اشاره به اینکه علیرغم همه کاربردهای ذکر شده که میتواند تحولی جدی در روابطعمومیها باشد، روابطعمومی تلفنهمراه در معرض آسیبهایی هم هست که در مسیر کار میتواند آن را تبدیل به یک عنصر «ضد ارتباطی» کند و نوعی بیاعتمادی را در میان مخاطبان خود به وجود آورد، گفت: چنانچه مخاطبان این رسانه احساس کنند تلفن همراه به جای پاسخگویی به نیازهای آنان به «صنعت مزاحمت» تبدیل شده است، میتواند اطلاعرسانی روابطعمومیها را بیاثر کند؛ ارسال پیامهای مکرر و کممحتوا، پیامهای تبلیغاتی فردی و تبلیغ افرادی خاص، بیتوجهی به زمان مناسب ارسال پیام، سطحینگری، دروغ، ارسال پیامهای متعدد با پیامهای واحد – در حال حاضر در ایران نمونههای فراوانی وجود دارد – تبلیغ کالاهای بیمصرف، نمونههایی از این مزاحمتها به شمار میروند.
وی تصریح کرد: امّا در مقابل، توجه به نیاز کاربر، راستگویی و برخورد علمی با این رسانه، راهبردهایی است که میتواند روابط عمومی را هم به عنوان یک عنصر خلاق و هم به عنوان یک رابط بین دولت و مردم و یا شرکتهای خصوصی معرفی کند.
وی تصریح کرد: امّا در مقابل، توجه به نیاز کاربر، راستگویی و برخورد علمی با این رسانه، راهبردهایی است که میتواند روابط عمومی را هم به عنوان یک عنصر خلاق و هم به عنوان یک رابط بین دولت و مردم و یا شرکتهای خصوصی معرفی کند.
منبع
۹۴/۰۹/۲۲